mandag den 14. september 2009

Delafløsning 1: Introduktionstekst (Camilla)

DENNE KONFERENCE ER FIKTIV OG LAVET I FORB. MED OPGAVE PÅ DANMARKS BIBLIOTEKSSKOLE

Introduktionstekst til konferencen: (Camilla)

Vi har valgt at beskæftige os med samspillet mellem bibliotekarer og gymnasielærere, samt hvordan gymnasieelevernes informationskompetencer styrkes. Vi mener dette emne er relevant, fordi den nye gymnasiereform fordrer, at elevernes studiekompetencer skal styrkes, og der i blandt deres evner til at kunne finde, evaluere og anvende information. Der bliver herved lagt op til, at eleverne tager større ansvar for egen læring. De to kerneområder – informationssøgning og kildekritik – er kompetenceområder, som vi allerede kender fra biblioteksverden. Derfor mener vi, at det er vigtigt at bibliotekarerne kommer i spil i undervisningen, for at styrke elevernes evner på netop disse felter. Dette kræver at bibliotekarer får større fokus på deres formidlings- og kommunikationsevner, og at der fra gymnasielærernes side åbnes op for det nye samarbejde. På konferencen har vi derfor valgt at invitere forskere og eksperter, som netop beskæftiger sig med dette.

Da gymnasiet på mange måder er et vigtigt skridt på vejen til en livslang læringsproces, hvor der kræves informationskompetente evner, mener vi, at det er af allerstørste vigtighed, at der bliver sat fokus på disse krav og forventninger. Så man kan sikre, at eleverne forlader gymnasiet med den bedst mulige ballast – uanset om de fortsætter på en videregående uddannelse eller ikke.

Der har tidligere været afholdt konferencer, som har omhandlet dette samspil, men denne konference vil udover, at tilbyde en teoretisk indgangsvinkel til problematikken også vise to casestudier. Disse casestudier giver muligheden for at diskutere de reelle udfordringer, der har opstået i et tæt samarbejde mellem bibliotekarer og gymnasielærere.

Vi vælger at afholde konferencen i Odense, da det ligger midt i Danmark, og er en by med gode transportmuligheder til begge dele af landet. Til konferencen vil vi benytte os af både oplægsholdere og debat. Debatten medtager vi da det giver deltagerne mulighed for at deltage aktivt i konferencen.


Målgruppe
Vores primære målgruppe vil være bibliotekarerne på både gymnasiebiblioteker og folkebiblioteker, da gymnasieeleverne ofte benytter sig af begge steder samt gymnasielærerne.

Forventninger
Vores forventninger til konferencen er, at deltagerne kommer hjem med inspirerende viden, som de både kan bruge i deres arbejde og i undervisningssammenhænge. Vores håb er, at biblioteker og gymnasier vil komme i større og bedre samspil, således at elever kan styrke deres informationskompetencer, så de er klar til den verden, der venter dem efter gymnasiet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar