mandag den 14. september 2009

Delafløsning 1: Introduktion til oplægsholdere (Trine)

DETTE ER FIKTIVT LAVET I FORB MED OPGAVE PÅ DANMARKS BIBLIOTEKSSKOLE

P H, Rektor ved Danmarks Biblioteksskole. (Trine)
P H har mange års erfaring som professor indenfor informationsvidenskab og kommunikation.

Oplægstitel:
Er bibliotekarerne rustet til de nye udfordringer? – Diskussion omkring bibliotekarernes uddannelse i forhold til læring, formidling og kommunikation.
Bibliotekarerne står i dag overfor nye udfordringer, formidling, kommunikation og direkte undervisning er for mange blevet hverdagsbetingelser. – Men er bibliotekarerne rustet til dette, hvad er holdningen på Danmarks biblioteksskole? Hvordan sikre man fra uddannelsesstedet at bibliotekarerne kan magte de nye tiltag?


L Z, Lektor ved institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier på Syddansk Universitet. (Trine)
L Z har deltaget i et 4-årigt forskningsprojekt om udviklingen af de nye lærerroller på de gymnasiale uddannelser efter reformen.
Oplægstitel:
Hvad har 2005-reformen betydet for lærerrollen i de gymnasiale uddannelser?
L Z vil tale om de erfaringer hun har fået gennem sit forskningsprojekt. Hun vil blandt andet diskutere følgende problematikker:
• Hvad betyder det øgede samspil mellem fagene for undervisningen og for det læringsmiljø, der er skabt for eleverne?
• Hvad betyder det for didaktikken og lærernes tilgang til undervisningen, at der er kommet mere fokus på kompetenceudvikling?



Relevante publikationer:

Zeuner, Lilli, et. al (2006) Gymnasiets dilemmaer – lærernes positioner
Første delrapport fra forskningsprojekt ”Nye Lærerroller efter 2005-reformen”. Syddansk Universitet.
http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF06/Politiske%20oplaeg%20og%20aftaler/060901_nye_laereroller_1delrapport.ashx

Zeuner, Lilli, et. al. (2007) Lærerroller i praksis.
Anden delrapport fra forskningsprojektet ”Nye lærerroller efter 2005-reformen”. Syddansk Universitet.
http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF07/Politiske%20oplaeg%20og%20aftaler/070801_laererrollerefter2005reform_2delrapport.ashx

Zeuner, Lilli, et. al. (2008) Lærerroller – stabilitet og forandring
Tredje delrapport fra forskningsprojektet ”Nye læreroller efter 2005-reformen” Syddansk Universitet.
http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF08/Politiske%20oplaeg%20og%20aftaler/080901_laererroller_gymevaluering_rapport.ashx


NP, Professor ved Danmarks Biblioteksskole. (Trine)

NP har i mange år beskæftiget sig med begrebet informationsadfærd og har i denne forbindelse udarbejdet flere undersøgelser om studerendes brug af biblioteket.

Oplægstitel:
Unges informationsadfærd
I denne sammenhæng vil NP redegøre for hvordan studerende ved ungdomsuddannelserne pt. benytter bibliotekerne. Han vil derudover give sit bud på hvordan gymnasieeleverne kan udfordres/hjælpes til at benytte gymnasiebiblioteket/bibliotekaren mere. Slutteligt vil P diskutere hvordan gymnasiebibliotekaren kan være medvirkende til at øge gymnasieelevernes informationskompetencer og herunder udnyttelse af digitale ressourcer.

Relevante publikationer:
Pors, Niels Ole: Gymnasieelever og biblioteker: En undersøgelse af 998 elevers brug af biblioteker og informationsressourcer. Kbh. Rapporter fra Biblioteksstyrelsen. 2007
http://www.bs.dk/publikationer/rapporter/pors/pdf/pors.pdf
Pors, Niels Ole: Studerende, Google og biblioteker: En undersøgelse af 1694 studerendes brug af biblioteker og informationsressourcer. Biblioteksstyrelsen og Danmarks Biblioteksskole. 2005. 118 sider.
http://www.bs.dk/publikationer/andre/studerende/pdf/Studerende_Google_og_biblioteker.pdf

BVR, Bibliotekar på Hjørring Gymnasium. (Trine)

Oplægstitel:
Det digitale Nordjylland: 2 sideløbende projekter omkring gymnasiebibliotekarers rolle i undervisningen.

Hjørring Gymnasium har siden 1997 brugt gymnasiebibliotekarer som en naturlig del af undervisningen samt i forbindelse med opgaveskrivning.
BVR vil tale om hvilke udfordringer og erfaringer de har gjort sig i forbindelse med projektet: ”Det digitale Nordjylland” fra 2003.

Relevant publikation:

http://www.bibliotekspressen.dk/Bladet/2004/~/media/Bibliotekspressen/bladet/2004/12/PDF.ashx

Ingen kommentarer:

Send en kommentar