mandag den 14. september 2009

Delafløsning 1: Introduktion til oplægsholdere (Pia)

DETTE ER FIKTIVT OG LAVET I FORB. MED OPGAVE PÅ DANMARKS BIBLIOTEKSSKOLE

Introduktion til oplægsholderne: (Pia)

LQ, Rektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet.
LQ er magister i sprog- og medievidenskab fra Aarhus Universitet, og er tidligere rektor for Danmarks Biblioteksskole.

Oplægstitel:
Samfundet under forandring – med læring som omdrejningspunkt.
Med udgangspunkt i bøgerne: ”Det hyperkomplekse samfund”, ”Det lærende samfund” og ”Det vidende samfund” vil LQ diskutere hvordan vores samfund er i en konstant forandringstilstand, og hvordan denne kompleksitet håndteres ved hjælp af viden. Herunder vil LQ inddrage hvordan vores videnssamfund udvikles ved hjælp af læring, med fokus på unges indlæring og tilegnelse af viden.
Relevant litteratur:
Qvortrup, Lars (2000) Det hyperkomplekse samfund. Gyldendal
Qvortrup, Lars (2001) Det lærende samfund. Gyldendal
Qvortrup, Lars (2004) Det vidende samfund. Gyldendal


TS, Lektor og fil.dr. ved Danmarks Biblioteksskole. (Pia)
TS har mange års erfaring bag sig på Danmarks Biblioteksskole, hvor hun har fungeret som undervisningsleder og prorektor. TS er beskæftiget med en lang række biblioteksfaglige projekter, blandt andet et netop opstartet forskningsprojekt omhandlende støtte til udviklingen af informationskompetence for gymnasielærere og gymnasiebibliotekarer.

Oplægstitel:
Informationskompetencer – hvad er det? - Hvilke udfordringer står gymnasielærere og gymnasiebibliotekarer overfor i forbindelsen med implementeringen af informationskompetencer

Med udgangspunkt i sit nye forskningsprojekt vil TS tale om de nye udfordringer gymnasielærere og gymnasiebibliotekarer står overfor når informationskompetencerne skal implementeres i undervisningen. Læring og informationshåndtering skal knyttes sammen i praksis i en, for de studerende, videns skabende proces, og det betyder nye undervisningsbetingelser for gymnasielærerne, og nye arbejdsområder for gymnasiebibliotekarerne.
Udfordringerne er tæt forbundet med:
• Den nye kontekst, som hver enkelt uddannelses-, medie og skolekultur udgør
• De nye medier - det vil sige de medier, som man på det konkrete tidspunkt definerer som vidensmedier
• De regler, gode vaner og normer, der på det pågældende tidspunkt anses for gyldige i forbindelse med produktionen og distributionen af viden.

Relevante publikationer:
Schreiber, Trine (2005) Bibliotekerne ved de almene gymnasiale uddannelser. Undersøgelsesrapport. Danmarks Biblioteksskole. http://biblis.db.dk/uhtbin/hyperion.exe/db.trisch05
Schreiber, Trine og Lise Alsted Henrichsen (2006) Gymnasiebibliotekarerne og temaet undervisning. I: Schreiber og Elbeshausen (red.) Bibliotekarerne. En profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi. Forlaget Samfundslitteratur, s. 175-209.


K I, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet. (Pia)
K I er forfatter til en lang række bøger og artikler om læring.
Hans særlige interesseområder er: Lærings-, motivations- og kvalifikationsteori, livslang læring og læring i arbejdslivet.

Oplægstitel:
Læring som udvikling af kompetence
På baggrund af Illeris læringsforståelse om læringens fundamentale processer, vil han diskutere forholdet mellem læringens dimensioner: indhold, drivkraft og samspil. Han vil diskutere hvordan læringens spændingsfelt er et samspil mellem en kognitiv, en psykodynamisk og en social- og samfundsmæssig proces, og relatere dette til en gymnasial læringssituation.

Relevant litteratur:
Illeris, Knud (2006, 2. udg.) Læring. Roskilde Universitets Forlag.

H L. H. B, Lektor ved Nordfyns Gymnasium. (Pia)
H L. H. B er lektor på Nordfyns Gymnasium, og har deltaget i et 3 årigt projekt mellem Nordfyns Gymnasium og Otterup Bibliotek, som blandt andet havde fokus på at styrke gymnasieelevers informationskompetencer og styrke samarbejdet mellem undervisere og bibliotekarer.

Oplægstitel:
Det refleksive læringsmiljø:
H L.H. B vil diskutere de erfaringer hun fik under det 3 årige lange projekt fra 2002-2005.
Projekt ”Det refleksive læringsmiljø” havde til formål at undersøge flg. temaer:
• Hvordan kan gymnasie- og folkebiblioteket medvirke til at implementere det nye læringsbegreb
• Hvordan kan institutioner som gymnasium og bibliotek i et samfund, hvor de menneskelige ressourcer fremover er i centrum, i et ligeværdigt fællesskab skabe rum for refleksion hos brugerne
• Hvilke konsekvenser og forandringer medfører det i forhold til bibliotekets rolle, herunder udvikling af den virtuelle side af biblioteksfunktionen i relation til læring
• Hvilke samspils- og synergieffekter opnås i kombinationen af folkebibliotek med et stærkt fagligt orienteret læringsmiljø
• Hvilke krav stilles der til et fremtidig videns- og læringscenter og dets aktører.
Relevant publikation:
http://www.refleksive.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar